The present project rises from the need, verified in previous studies, to improve the clinical care, the visibility and quality of the subject Integrated Dental Clinic, which is taken by the students of the last year of the Degree in Dentistry. This research aims to establish and evaluate innovative teaching methodologies in order to improve the quality of care for children in the subject Integrated Dental Clinic. We created several Checklists, which are protocoled for each clinical procedure and were made and agreed by 2 expert in pediatric dentistry field. Each one states every single action in order to avoid non-optimal interventions for the patient. An intragroup test was performed with a sample of 50 patients. Regarding the quantification of the impact of the measures carried out on 50 patients/students, the results lead us to believe that the use of checklists, allows students to avoid important problems in relation to the allocation of patients. With this Project, we have designed a learning system that we hope will develop the quality control in the dental clinic. Students will be able to evaluate their own procedures and this will generate the teacher's confirmation of the quality of the...
El presente proyecto surge de la necesidad, constatada en estudios anteriores, de mejorar la atención clínica, la visibilidad y la calidad de la asignatura Clínica Odontológica Integrada, que cursan los alumnos del último curso de la Licenciatura en Odontología. Esta investigación tiene como objetivo establecer y evaluar metodologías de enseñanza innovadoras con el fin de mejorar la calidad de atención a los niños en la asignatura Clínica Odontológica Integrada. Creamos varias listas de comprobación (Checklists) que están protocolizadas para cada procedimiento clínico, previo consenso de 2 expertos en odontología pediátrica Cada una indica cada una de las acciones para evitar intervenciones no óptimas para el paciente. Se realizó una prueba intragrupo con una muestra de 50 pacientes. En cuanto a la cuantificación del impacto de las medidas realizadas en 50 pacientes/estudiantes, los resultados nos llevan a pensar que el uso de listas de verificaciónpermite a los estudiantes evitar problemas importantes en relación con la asignación de pacientes.Con este Proyecto hemos diseñado un sistema de aprendizaje que esperamos sirva para desarrollar el control de calidad en la clínica de...