Este trabajo explora las posibilidades de analizar los mensajes que conforman los paisajes lingüísticos (en sus diferentes niveles: unidad, sub-unidad y signo; cfr. M.ª V. Calvi, 2016: 130), con el aparato teórico desarrollado en el marco de la lingüística perceptivo-cognitiva por el profesor A. López García (1988, 1989, 1996, 2005). Concretamente, se trata de ver cómo las diversas modalidades de hibridación lingüística que aparecen en los documentos que integran los paisajes lingüísticos de la migración pueden explicarse aplicando los conceptos ideados por la teoría de la Gestalt para establecer los principios que determinan la percepción y organización de los elementos por el ser humano (tales como el esquema figura – fondo o las leyes de organización perceptiva). En nuestro estudio, nos centraremos en los letreros y anuncios de pequeños comercios (tiendas de alimentación, restaurantes, peluquerías, agencias de viajes…) localizados en la ciudad de Madrid.
This piece of research explores the possibilities to analyze the messages that conform the linguistic landscapes in its different levels (unit, sub-unit and sign; M. ª V. Calvi 2016, p. 130), applying the conceptual framework developed by A. López García (1988, 1989, 1996, 2005) in the Perceptive Linguistic Theory. Specifically, we aim to know if the different modalities of linguistic hybridization that appear in the linguistic landscape documents could be explained applying the concepts devised by the Gestalt Theory to stablish the principles that govern the human perception and organization of visual stimulus (such as figure-ground scheme or the perceptual organization laws). In a complementary way we also study the linguistic landscape in the broader context of the cultural contact history (according to P. Burke 2009). The elements that are part of linguistic landscapes are seen together with other artefacts and practices, in specific geographic, temporal and social situations, and they constitute another way to study the relationships that arise among the cultures that merge in the multi-diverse scenarios of our cities. For the purposes of this research we have used commercial signs included ...