Pocas semanas después de la visita del Papa a España para la JMJ 2011 se cumplirá un año dela beatificación del cardenal John Henry Newman en Birmingham. Allí, Benedicto XVI hizouna referencia a
The Idea of a University
, una colección de discursos del Cardenal, fundador y primer rector de la
Catholic University of Ireland
. En su homilía, quiso rendir un “especialhomenaje a su visión de la educación, que ha hecho tanto por formar el
ethos
que es la fuerzamotriz de las escuelas y facultades católicas actuales”.Con esta perspectiva, queremos ofrecer una reflexión en torno a lo que Newman considerabala verdadera educación universitaria: una “extensión de la mente”. El aprendizaje académico,desde esta perspectiva, consistiría en adoptar “una visión conexa y armónica de lo viejo y lonuevo”, para lograr finalmente un “conocimiento no solo de cosas, sino de sus mutuas yverdaderas relaciones”. Tales ideas pueden servir de orientación a las instituciones educativascatólicas; pero también a todas las que se dedican al trabajo académico, independientementede sus creencias.
A few weeks after the Pope’s visit to Spain on the occasion of the WYD 2011, it will be ayear of the beatification of Cardinal John Henry Newman in Birmingham. At the ceremony,Benedict XVI referred to Newman’s
The Idea of a University
, a collection of lecturesdelivered when he was running the Catholic University of Ireland. In the homily, the Pope paid a “particular tribute to his vision for education, which has done so much to shape the
ethos
that is the driving force behind Catholic schools and colleges today”.
With this perspective, we would like to share a reflection on the Newman’s idea of thegenuine university education: an “enlargement of mind”. The academic learning wouldconsist of adopting “a related and harmonious vision of the old and new things”, to ultimatelyachieve a “knowledge not only of things but of their mutual and true relationships”. Theseideas can help as orientation to the Catholic educative institutions, but also to all academicentities, regardless of their beliefs.